Dersin Adı | Kuantum Mekaniği II |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PHYS 308 | Güz/Bahar | 2 | 2 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) |
| ||||||||
Dersin Dili | İngilizce | ||||||||
Dersin Türü | Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi | Lisans | ||||||||
Dersin Veriliş Şekli | - | ||||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | |||||||||
Dersin Koordinatörü | |||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | |||||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı kuantum mekaniğinin temelleri konusunda bilgi sahibi olan öğrencilere gerçekçi problemlerin çözümünde önemli rol oynayan bir takım ileri kuantum mekaniksel yaklaşım metotlarını öğretmektir. Ek olarak ders kapsamında kuantum mekaniğindeki güncel problemler de tartışılacaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders ve dersin uygulamaları kapsamında zamandan bağımsız pertürbasyon teorisi, hidrojen atomuna relativistik katkılar, spin-orbit etkileşimleri, WKB yaklaşımı, varyasyonel yaklaşım, Helyum atomu, zamana bağlı pertürbasyon teorisi, elektronların elektromanyetik alanla etkileşimi, saçılma teorisi, EPR paradoksu, dolaşıklık ve Bell eşitsizlikleri konuları işlenecektir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Zamandan Bağımsız Pertürbasyon Teorisi | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 13) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths (Bölüm 6) |
2 | Dejenere Pertürbasyon Teorisi | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 13) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths (Bölüm 6) |
3 | Hidrojen Atomuna Relativistik Katkılar | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 19) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths (Bölüm 6) |
4 | Spin-Orbit Etkileşimi | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 19) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed. David Griffiths (Bölüm 6) |
5 | WKB Yaklaşımı | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 15) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths (Bölüm 8) |
6 | Varyasyonel Yaklaşım | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 16) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths (Bölüm 7) |
7 | Helyum Atomu | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 16) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths (Bölüm 7) |
8 | İşlenen Konuların Genel Tekrarı | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 13-16) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths (Bölüm 6-9) |
9 | Zamana Bağlı Pertürbasyon Teorisi | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 14) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths (Bölüm 9) |
10 | Elektronların Elektomanyetik Alanla Etkileşimi | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 14) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths (Bölüm 9) |
11 | Kuantum Mekaniksel Saçılma Teorisi | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 17) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths (Bölüm 11) |
12 | Kuantum Mekaniksel Saçılma Teorisi | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 17) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths (Bölüm 11) |
13 | EPR Paradoksu ve Dolaşıklık | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 20) |
14 | Bell Eşitsizlikleri | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 20) |
15 | Dönemin Genel Tekrarı | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy (Bölüm 13-20) ve Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths (Bölüm 6-11) |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Quantum Mechanics I The Fundamentals, S. Rajasekar, R. Velusamy |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Introduction to Quantum Mechanics 2nd Ed., David Griffiths |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 5 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 7 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 2 | 32 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 5 | 2 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 24 | |
Toplam | 150 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel ve ileri düzeydeki, fenomonolojik ve uygulamalı fizik kuramlarına hakim olur ve bunları kullanır, | X | ||||
2 | Sorunları tanımlar, analiz eder ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretir, | X | ||||
3 | Fiziğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilme ve modelleme yapar, kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakar ve bunları yeniler, | X | ||||
4 | Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarır, | X | ||||
5 | Fizik alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır, | X | ||||
6 | Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular, | |||||
7 | Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur, | |||||
8 | Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlar ve çözümleri taşır, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar, | X | ||||
9 | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yeniler, kendini geliştirir, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur, | X | ||||
10 | Fizik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar ve yürütür, | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Fizik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar, ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | X | ||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır, | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest